Uusi perusopetuksen OPS

Perusopetuksen opetussuunnitelma on varsin mainio kestävän elämäntavan ja ympäristökasvatuksen näkökulmasta. Kestävä elämäntapa nähdään koko perusopetuksen lähtökohtana ja kriittisen ajattelun oppiminen sivistyksen perustana. Jos tämän opetussuunnitelman tavoitteet toteutuvat, nuoren sukupolven ymmärrys kestävän tulevaisuuden edellytyksistä on vahva.

Tälle sivulle on koottu kestävään elämäntapaan, luontoon, ympäristöön, ulkona oppimiseen ja LYKE-verkoston toimintaan liittyviä poimintoja teemoittain. Kustakin teemasta on aina ensin kooste, jonka alla on tuohon teemaan liittyvät suorat lainaukset opetussuunnitelmasta. Sivunumerot viittaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pdf-versioon. Opetussuunnitelmapohdinnat oppiaineittain on koottu Ympäristökasvatuksen verkkolehdessä julkaistusta juttusarjasta.

Tämä kooste käsittelee perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Myös esiopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sisältävät paljon arvokkaita tavoitteita ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen kasvatuksen  sekä LYKE-verkoston toiminnan näkökulmista.

Tämän OPS ja ympäristökasvatus -koosteen sekä muita koosteita ja käytännön vinkkejä opetussuunnitelmiin liittyen löydät MAPPA.fi -materiaalipankista hakusanalla opetussuunnitelmat.

OPS-kokonaisuuden on laatinut Niina Mykrä, joka tutkii väitöskirjatyössään mm. ympäristökasvatuksen tavoitteiden toteutumista perusopetuksessa.

kekeopssanapilvi

Ympäristö ja kestävyys löytyvät uuden OPSin jokaisesta luvusta. Kuvaan on koottu sanat joilla niistä puhutaan. Isompi sana tarkoittaa enemmän esiintymiä. Kuva on laadittu ”Suorat lainaukset OPSista…” -tiedostosta wordcounttools.com :in, excel-käsityön ja tagul.com -generaattorin avulla.

Päivitetty 22.10.2018