Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

Koulutukset ja tapaamiset LYKE-verkostoon kuuluville

LYKE-koulutustapaamisia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, yleensä maalis- ja marraskuussa. Tapaamisissa on tarjolla koulutusta ajankohtaisista aiheista, hyvien käytäntöjen jakamista ja mahdollisuus vaihtaa ajatuksia saman asian parissa työskentelevien kanssa. Tule hakemaan uusia ideoita omaan työhösi ja tapaamaan muita verkostolaisia!

LYKE-etäkoulutus ma 25.3.2024: Erilaiset oppijat luontokoulussa

Tervetuloa LYKE-koulutustapaamiseen 25.3 klo 12-16 Teamsissa.

Koulutus järjestetään suomeksi. Kysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi. Koulutuksesta laaditaan yhteenveto, joka käännetään myös ruotsiksi sekä lisätään liitteeksi LYKE-verkoston yhdenvertaisuussuunitelmaan.

Temat för utbildningen är olika elever i naturskolan. Utbildningen anordnas på finska. Frågor kan också ställas på svenska. En sammanfattning av utbildningen kommer att göras, som även kommer att översättas till svenska och läggas till som bilaga till LYKE-nätverkets jämställdhetsplan.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia teemoja:

• erilaiset ja erityiset oppijat
  • uskomukset ja stereotypiat
  • minä itse opettajana ja oppijana
  • turvallinen tila
  • tunteet opetuksessa
  • luonnon erityisyys erilaisille oppijoille
  • hyvän huomaaminen
  • sanaton viestintä
  • vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät

Kouluttajat:
Kouluttajina toimivat Erilaisten oppijoiden liiton erityisasiantuntija Sallamari Siitonen sekä Tampereen luontokoulu Korennon ympäristökasvattaja ja erityisopettaja Taru Lindgren.

Sallamari on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri, opinto-ohjaaja sekä filosofian opettaja. Lisäksi hänellä on ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan sekä erä- ja luontopainotteisen yo-matkailumerkonomin tutkinto. Sallamarilla on vankka kokemus erityisryhmien (mm. maahanmuuttajat, pitkäaikaistyöttömät, ammatillisen kuntoutuksen asiakkaat, korkeasti koulutetut työttömät) ohjaamisesta ja opettamisesta. Näissä ryhmissä näkyvät ja vaikuttavat oppimisvaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt sekä mielenterveyden haasteet.

Aikataulu:

11.30 LYKE-porinat, Teams-yhteys avataan – ota kuppi kahvia, ja tule kuulolle!
12.00 Koulutusta, osa I
13:45 Tauko
14:00 Koulutusta, osa II
15:45 Ajankohtaista LYKE-verkostossa

Koulutuspäivä sisältää luento-osuuksia ja  keskusteluosuuksia ja se on suunniteltu räätälöidysti luonto- ja ympäristökoulujen opettajille.

Mitä sinä haluat erityisesti tietää erilaisista oppijoista!
Mitä sinä odotat tältä koulutukselta? Onko sinulla mielessäsi jokin erityinen haaste, johon toivoisit asiantuntijoilta vastauksen? LÄHETÄ KYSYMYKSESI! (voit kysyä nimettömänä)

Kaikille LYKE-verkoston toimijoille on lähetty kalenterikutsu koulutukseen. Jos et ole saanut kutsua, ota yhteyttä: maija.ihantola@luontokoulut.fi

Erillisistä ilmoittautumista ei tarvita, mutta olisi kiva, jos vastaisit kalenterikutsuun, niin osaamme arvioida koulutukseen osallistuvien lukumäärän. Mikäli toimipisteestäsi osallistuu tavallista enemmän osallistujia, niin kuulisimme myös siitä mielellämme etukäteen.

Seuraava LYKE-tapaaminen järjestetään 30.10.-1.11. Vierumäellä yhteistyössä Seikkailukasvatuspäivien kanssa.:

Edellisiä tapaamisia ja niiden materiaaleja