TEEMA: Tutun sadun kautta tutustutaan eläin- ja hyönteismaailmaan sekä tehdään aisti- ja ympäristöherkkyystehtäviä. Tehtäviä on otettu mm. Maakasvatus-aineistosta. Lopuksi askarrellaan joko luontotaidetta tai oma sorminukke. Päivän tarinaa voi jatkaa lasten kanssa saduttamalla.

Tavoitteet:

• oppia havaitsemaan luonnosta värejä, tuntoja ja pienimpiäkin yksityiskohtia
  • oppia muutamista yleisistä eläinlajeista
  • tutustua satuperinteeseen
  • keksiä itse satuja
  • oppia kädentaitoja

Kesto: Sadun kertominen ja siihen liittyvien tehtävien teko kestää noin 2 tuntia. Askartelu kestää noin 1,5 tuntia.

Toimintaympäristö: metsä tai puisto, jossa mahdollisesti lampi tai muu ranta retken puolessa välissä.

Välineet: tehtävälaput: Peukalo-Liisa-sadusta askarrellut satutaulut, jotka viedään etukäteen tehtäväpaikoille. Hammaslääkärin peilit (apteekista), väripaletit (esim. maaliesitteiden värikartta), herne- tai jyväpussit, herneitä tai jyviä ”lintulaudalla” esim. korissa, munakennot, Peukalo-Liisa- ja prinssi-nuket (esim. nukkekodin nuket).

SATUMETSÄ, satuseikkailu 3- 7-vuotiaille