Ekobilen är en fungerande modell för grundandet av nya natur- och miljöskolor. En bil kan betjäna skolor och småbarnspedagogiska enheter i flera kommuner på ett flexibelt sätt. Finlands första och tills vidare enda Ekobil Kaisla används av daghem och skolor i Lahtis.

Ekobilen har utrustning för många olika typer av undervisning kring natur- och miljöteman. Naturskolans lärare eller klassens lärare kör bilen till skolgården eller ut i naturen. Läs mer om utrustningen i Ekobilen och kostnaderna för den (på finska).

Läs om Ekobilens färdiga undervisningsprogram i materialbanken MAPPA.fi med sökordet ekopaku (på finska).

Konceptet för ekobilen utvecklades med finansiering av Undervisningsstyrelsen som ett samarbete mellan Lahtis stad och Jyväskylä stad samt natur- och miljöskolförbundet åren 2013–2014.

Det finns även en video på engelska där Ekobilen presenteras.