Oppiympäristö:
ulkona lumihangessa
Yhteinen
polku:
Kokeillaan, muodostuuko luokan jalanjäljistä
koskemattomaan hankeen kunnon polku.
Kävellään jonossa mutkitteleva reitti ja
palataan katsomaan tulosta
Yhteiset
jalanjäljet:
Koetetaan kävellä siten, että
jäljistä ei voi päätellä,
kuinka monta ihmistä siitä on kävellyt.
Astutaan samoihin jalanjälkiin kuin edellä
kävelevä. Jos löydetään
eläinten jälkiä, seurataan niitä.
Oppiympäristö:
Lumiseen
aikaan talvella esimerkiksi metsässä. Paras aika
jälkien
tutkimiselle on lumisateen jälkeen, kun jäljet ovat
tuoreita ja näkyvät hyvin.
Välineet:
jälkikortit
Opitaan havainnoimaan ja lukemaan luontoa eläinten jättämistä jäljistä talviseen luontoon. Saadaan omia kokemuksia talvisista olosuhteista ja elämyksiä talvisesta luonnosta.
Jutellaan
eläinten jäljistä ja millaisia
jälkiä eläimet voivat jalanjälkien
lisäksi jättää. Miten
jälkiä tulkitaan? Esimerkkeinä voivat olla
oravan, jäniksen, hirven, ketun, linnun ja
metsähiiren jäljet.
Tutkikaa
jälkikorttien avulla, mitä eläimiä
alueella on liikkunut. Mitkä ovat yleisimmät
eläimet alueella? Apuna tunnistamisessa voi
käyttää mm. seuraavia asioita:
Kokoonnutaan piiriin ja mietitään, mitä kaikkia jälkiä talvella liikkuvista eläimistä hangelle jää (kulkujäljet, syöntijäljet, virtsa, karvat, ulosteet, veri, höyhenet jne.). Pohditaan, millaisia jälkiä jää esimerkiksi kovaa loikkimisesta, laahustamisesta tai siitä, kun pöllö nappaa hangelta hiiren.
Oppiympäristö:
lumiseen
aikaan
talvella
Välineet: jälkikortit
ja
vesiväreillä värjätty punaista ja
keltaista vettä purkeissa
Harjoitellaan erilaisten jälkien tunnistamista.
Lapset jaetaan pareihin. Kullekin parille annetaan jälkikortti sekä purkki punaista (veri) ja keltaista (virtsa) vesiväriä. Toinen parista sulkee silmänsä. Sillä aikaa toinen tekee hangelle jälkiarvoituksen tekemällä lumeen joidenkin eläinten tassunjälkiä sekä virtsa- ja veriroiskeita vesivärillä.
Kun
arvoitus on valmis, toinen avaa silmänsä ja
yrittää arvata, mitä
eläimiä hangella on liikkunut ja mitä niille
on tapahtunut (esim. metsähiiri lähti
pesäkololtaan, kulki varvikon luo, ruokaili, virtsasi ja
lähti takaisin kololle, jolloin jokin lintu nappasi sen ja
hangelle jäi siivenjälkiä ja verta).
Arvaajaa vaihdetaan muutaman kerran.
Oppiympäristö:
ulkona
tai
sisällä
Välineet:
pesuvati ja
lämmintä vettä
Kaivetaan
pesuvatiin lunta hangen pinnalta, hangen keskeltä ja aivan
maanrajastakin. Sulatetaan lumi pesualtaassa lämpimän
veden päällä. Tutkitaan, mitä
ötököitä lumesta löytyy.
Jätetään oliot toisten tutkittavaksi
lasipurkkiin ja palautetaan lopuksi takaisin hangen suojiin.
Oppiympäristö:
metsä
Välineet:
oravan
pesäainepussi, myyrän ruokapussit, ketun
haistelupussit, jäniksen ruokapussi ja
jälkikortit
Oppilaat pohtivat, miten eläimet valmistautuvat talveen ja talvehtivat. He saavat omia kokemuksia talvisista olosuhteista ja elämyksiä talvisesta luonnosta.
Ohjaaja lukee tarinat eläinten talviöistä. Tämän jälkeen lähdetään tekemään tutkimuksia lähiympäristöön pienissä ryhmissä. Toisille ryhmille kerrotaan lopuksi omista löydöksistä. Eri tarinoiden välillä voi vaikka leikkiä jotain ettei kylmä yllätä.
1. Myyrät:
Lue oppilaille Tarina myyrän yöstä.
Tunnustelutehtävä: tuntoaisti on myyrälle hyvin tärkeä, koska se elää suuren osan ajastaan pimeissä koloissa ja käytävissä. Pyydä oppilaita työntämään vuorotellen kätensä pusseihin ja yritä arvata, mitä niissä on. Vastausta ei saa sanoa ääneen vaan se kuiskataan sinulle.
Etsikää metsästä myyrän jälkiä ja jotain myyrälle sopivaa ruokaa
2. Ketut:
Lue oppilaille Tarina ketun yöstä
Haistelutehtävä: Pyydä oppilaita haistelemaan pusseja ja etsimään luonnosta pieni pala jotain, joka tuoksuu samalta (kuusi, multa/maatuneet lehdet). Vastausta ei saa sanoa ääneen, vaan löytö näytetään sinulle.
Etsikää metsästä paikka, johon kettu voisi kaivaa kolonsa. Löydättekö ketun jälkiä?
3. Jänikset:
Lue oppilaille Tarina jäniksen yöstä
Ruokatehtävä: Pussissa on jänikselle sopivia eväitä. Joukossa on kuitenkin kaksi asiaa, jotka eivät ole jäniksen ruokaa. Mitkä? (kävyt ja männynoksa) Anna lasten arvata.
Etsikää metsästä jäniksen jälkiä ja jänikselle sopivaa ruokaa. Voitte ottaa näytteitä mukaan.
4. Oravat:
Lue lapsille Tarina oravan yöstä
Pesätehtävä: Pussissa on kolme asiaa. Kahta niistä orava käyttää pesänsä pehmustamiseen, yksi ei kulu pesäaineksiin. Keksivätkö osallistujat mikä se on?
Etsikää metsästä oravan jälkiä ja ruokaa.
Tarina metsämyyrän yöstä
Olit viettänyt päiväsi välillä torkkuen, välillä pehmeällä lumella kipittäen. Päivällä et uskaltanut hirveästi liikkua aukeilla paikoilla, mutta illan tullen rohkaistuit juoksemaan peltoaukion poikki. Pelkäsit koko ajan, että pöllö tai kettu nappaa sinut, mutta onneksi pääsit pian turvaan. Metsä alkoi hämärtyä ja pakkanen kiristyä. Sinulla oli nälkä ja vähän kylmäkin. Mietit, että olisipa kiva jos jo sataisi kunnolla lunta, että saisi kaivettua kunnon tunneleita lumeenkin. Sinulla on kyllä paljon hyviä onkaloita ja tunneleita kivenkoloissa ja puiden juurien alla, mutta talven tullen niistäkin tulee kylmiä.
Löysit heti alkuillasta myrskyn kaataman kuusen, jonka latvassa oli paljon käpyjä. Et meinannut uskoa hyvää tuuriasi. Nakersit kävyn kerrallaan kuusen oksista irti ja veit lähimpään koloosi. Et uskaltanut jäädä syömään niitä kuusen viereen, ettei kettu nappaisi. Käpyjen varastoiminen kävikin nopeasti, kun ei tarvinnut kiivetä puuhun niitä hakemaan. Kun kolo alkoi olla täynnä, aloit repiä kävyistä suomuja ja irrotella siemeniä suuhusi. Siinä puuhassa viihdyitkin aamuun asti.
ÄÄNI: hiljaista rapinaa kuivien lehtien seassa
Tarina ketun yöstä
Viime
yönä oli pimeää ja metsä
peittyi pehmeään lumisateeseen. Sinulla ei ollut
kovin kylmä, mutta nälkä kurni vatsassasi.
Lähdit liikkeelle, kun tuli
hämärää. Välillä
kävelit hiljakseen mutkitellen eri suuntiin ja nuuskit
tarmokkaasti lupaavan näköisiä koloja. Etsit
saaliiksesi ihania, pulleita myyriä. Ensin et
löytänyt mitään ja lähdit
ravaamaan pitkin hiihtoladun pohjaa. Kuljit parin kilometrin
päähän, sinne missä asuu
ihmisiä. Sieltä löysitkin
hyväntuoksuisen roskiksen. Sait hampaillasi roskapussin
revittyä telineestä ja kaivoit etujaloillasi sen
auki. Roskiksesta löytyi vähän pilaantunutta
kinkkua, jonka söit suihisi.
Sitten
jatkoit matkaasi öiseen metsään.
Lumihiutaleet putoilivat kullanpunaiselle turkillesi. Hiutaleet
eivät sulaneet kokonaan, koska turkkisi on jo paksu talvea
varten. Haistoit aika tuoreet jäniksen jäljet, mutta
vaikka juoksit niitä pitkin, et tavoittanut
jänistä. Juoksit kevyesti halki metsän,
kunnes asetuit aamun tullen
lepäämään kivenkoloon.
ÄÄNI:
kolmitavuinen haukku: ”au-au-auuuu”
Tarina jäniksen yöstä
Kun
hämärä eilen laskeutui, nousit ylös
kuopastasi. Makasit koko päivän pienessä
maakuopassa pensaan juurella, ja kun tuli rittävän
pimeää, uskalsit lähteä
ruokailemaan. Sinulla olikin jo kamala nälkä.
Turkkisi on jo valkoinen, joten
hämärässä oli turvallista liikkua.
Liikuit yksin, kiertelit aika lähellä sitä
paikkaa, jossa vietit yösi. Koska lunta on vielä niin
vähän, herkuttelit mustikanvarvuilla ja pensaiden
silmuilla. Välillä päästit
juostessasi kourallisen papanoita. Niitä tulikin paljon, koska
syöt lähinnä huonosti sulavia kasveja.
Vähän kuin sahanpurua söisi.
Vähän
ennen auringon nousua huomasit, että lähellä
kierteli kettu. Se seurasi kannoillasi, ja pingoit niin kovaa kuin
käpälöistäsi
pääsit. Pääsitkin karkuun, ja
jäit vähäksi aikaa huohottamaan suojaiseen
painanteeseen. Sitten oli taas pakko jatkaa ruoan
etsintää. Kun aamu alkoi valjeta, etsit
tiheän pensaan ja ryömit sen alle
lepäämään.
ÄÄNI:
rummuta rytmikkäästi takajaloillasi
Tarina oravan yöstä
Viime
yö oli
vaikea. Olit syksyllä rakentanut itsellesi tosi
hyvän, lämpimän pesän kuusen oksien
haaraan. Siellä yötkin olivat
lämpimiä ja nukuit makeasti. Viime viikolla riehunut
myrsky kuitenkin kaatoi pesäpuusi ja pesä hajosi
kappaleiksi. Siitä lähtien olet koettanut saada uutta
pesää valmiiksi. Se on kuitenkin ollut vaikeaa, koska
maa on jäässä eikä sammalta ole
helppoa löytää lumen ja
jään alta.
Viime
yönä ryömit melkein tyhjin mahoin
keskeneräiseen pesääsi nukkumaan. Et ollut
ehtinyt syödä paljon mitään, vaikka
tuulen kaatamissa kuusissa olisikin ollut käpyjä
syötäväksi. Nukuit koko yön
vähän huonosti, kuuntelit tupsukorvat
höröllä öisiä
ääniä. Aivan varmasti kuulit ketun juoksevan
pesäpuusi alta ja myyrän nakertelevan
käpyjä. Tuuli vinkui pesäsi nurkissa ja
näit unta siitä, että uusi myrsky taas
kaataisi pesäpuusi. Viimein nukahdit kunnolla ja
heräsit vasta aamun sarastaessa ja lähdit
etsimään ruokaa.
ÄÄNI:
varoitusääni kirskuva
”tsik-tsik”, samalla heilutetaan
häntää puolelta toiselle
Oppiympäristö:
lumihanki
Henkilömäärä:10-
Lumeen tallataan polkuverkosto ristiin rastiin noin 10 – 20 metrin alueelle. Polkujen varrelle tehdään noin 5 ympyrän muotoista turvapesää. Polut tallotaan selvästi muusta hangesta ulottuviksi.
Yksi leikkijöistä
jää lumimieheksi,
joka alkaa jahdata muita polkuverkoston sisällä. Kun
lumimies saa jonkun kiinni, tämän on
jähmetyttävä paikoilleen lumiukoksi siihen
asti, että joku toinen leikkijä tulee pelastamaan
hänet koskettamalla. Turvapesissä voi
pysähtyä
lepäämään. Kun kaikki on
jähmetetty lumiukoiksi, valitaan
ensimmäisenä kiinni
jääneestä uusi lumimies.
Oppiympäristö:
lumihanki
Henkilömäärä:
10-
Välineet:
jotain myyrien
ravintoa kuvaavaa
Lumeen
tallataan rattaanpyörää muistuttava kuvio,
jossa on keskellä ”ruokavarasto”, josta
lähtee säteittäin esim. 6
käytävää poispäin. Noin
puolessa välissä käytäviä
kulkee ne yhdistävä
kehäkäytävä. Yksi
leikkijöistä on pöllö (esim.
lehtopöllö), joka yrittää
pyydystää ”tunneleistaan”
kehäkäytävän kohdalla lumen
pinnalle tulevia metsämyyriä. Loput
leikkijöistä ovat metsämyyriä,
jotka jakautuvat säteittäisten
käytävien päihin tallattaviin
”pesäkoloihin”. Myyristä aina
2/kolo voivat olla naaraita ja koiraita, jotka käyvät
hakemassa ravintoa keskeltä, muut ovat ruokinnan varassa
olevia poikasia.
Koiraat ja naaraat
yrittävät käydä
hakemassa kuvion keskeltä esim. kaksi popcornia (kuvaavat
esim. jäkälätupsuja) kerrallaan ja
viemään sen pesäkoloonsa. Jos
pöllö saa myyrän kiinni, se joutuu pois
pelistä. Kun popcornit ovat keskeltä loppu,
katsotaan, montako poikasta kukin pariskunta sai pidettyä
hengissä (esim. yhtä poikasta kohden on oltava 3
popcornia).
Oppiympäristö:
ulkona tai sisällä
Henkilömäärä:10-
Valitaan 4 kettua, jotka tallaavat lumeen omat kotipesänsä. Muut leikkijät ovat myyriä, jotka piiloutuvat metsään. Kun leikki alkaa, ketut yrittävät etsiä myyriä ja taluttaa löytämänsä myyrät yksi kerrallaan omaan kotipesäänsä (poikasilleen). Leikin päättyessä voittaja on se kettu, joka sai eniten myyriä pesäänsä (sekä tietysti ne myyrät, jotka jäivät syömättä).