Selkärangattomat

Hei, minä olen seinälukki!

Henkilömäärä:5-
Välineet: ötökkäkortit

Opitaan nimeämään ja tunnistamaan maaselkärangattomia.

Jokaiselle jaetaan kortti, jossa on jonkin todennäköisesti löytyvän ötökän kuva. Ohjaaja sanoo jokaiselle oppilaalle sen elukan nimen, jonka kuva kortissa on. Sitten lapset kiertelevät vaihtelemassa kortteja sanoen aina toisilleen ”Hei, minä olen seinälukki, mikä sinä olet?” ja vaihtaen sitten kortteja keskenään. Leikkiä jatketaan, kunnes suunnilleen kaikilla on ollut kaikki kortit.

Eliön haastattelu

Oppiympäristö: Voidaan tehdä ympäristössä, jossa on tutkittu selkärangattomia ja jatkaa osaan kysymyksiin vastaamista tietolähteiden (kirjat, internet) äärellä.
Välineet: Paperia, kyniä ja ötökkäkirjoja

Tarkoituksena on eläytyä jonkin veden eliön asemaan ja pohtia, millaisia tarpeita ja tavoitteita sillä on.

Jokainen oppilas tai pari valitsee yhden löydetyistä selkärangattomista lajeista ja tekee siitä kuvitteellisen haastattelun. Eli selvittää, mitä eliö vastaisi haastattelijan kysymyksiin jos osaisi puhua. Haastattelun voi toteuttaa esimerkiksi valmiiksi monistetun lomakkeen avulla. Mahdollisia kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:
-    Mikä on nimesi? (Keksi otukselle nimi, joka sopii sen ulkonäköön tai käyttäytymiseen)
-    Mitä lajia olet?
-    Missä asut? (Järven tai lammen nimi, tarkempi ”osoite” eli elinympäristö, esim. kivenkolossa puron suulla)
-    Miten vietät päiväsi? (Mitä otus tekee? Miten se liikkuu, saalistaa, ruokailee jne.?)
-    Mikä on lempiruokaasi?
-    Mikä on paras puolesi? (Esimerkiksi joku voi olla hyvä uimari, toisella on myrkkyleuat, kolmas on taitava piiloutuja.)
-    Mitä pelkäät eniten maailmassa? (viholliset, talvi, kalat)
-    Mitä mieltä olet kotijärvestäsi/lammestasi?
-    Hartain toiveesi?
-    Kuvasi (piirros tai kuva)

Osaan kysymyksistä voi vastata jo tutkimuspaikalla eliöstä tehtyjen havaintojen perusteella. Muihin kysymyksiin voi etsiä vastauksia esim. kirjoista tai internetistä.

Surviaisnäytelmä:

Välineet: istuinalustat, muovipussit, sumutinpulloja, liejua astiassa, kankaita, heinä tms. jolla voidaan hivellä kasvoja, pahvin paloja,

Näytelmän aikana opitaan elämyksellisellä tavalla surviaisen elämästä.

Aluksi ryhmä jaetaan kahtia. Toinen puoli ”harjoittelee” näytelmää ohjaajan kanssa eli näytelmän kertoja selvittää jokaiselle mitä heidän tulee tehdä kertomuksen edetessä (ks. tarina). Kun näytelmän harjoitukset ovat ohi, yleisön (toinen puoli osallistujista) pyydetään istuutumaan piiriin, kasvot ulospäin ja sulkemaan silmänsä. Toiset asettuvat piirissä istuvien eteen ja tekevät tarvittavat asiat enne tarinan alkua ja tarinan edetessä. Ensimmäisen näytöksen jälkeen vaihdetaan rooleja ja toinen näytös voi alkaa. 

1. näytös:

Yleisö istuu alustoilla, heidän kätensä on työnnetty kiinni sidottuun muovikassiin

Vedessä on kylmää ja pimeää. Olet kellunut järven pohjassa pienenä surviaissääsken munana melkein ikuisuuden, siltä se ainakin tuntuu. Eräänä päivänä alat kuitenkin tuntea outoa kutinaa raajoissasi. Tunnet, että on aika murtautua ulos munasi kuoresta. Rikot kuoren raajoillasi ja olet vapaa! (Yleisö rikkoo muovipussin ”raajoillaan”.) Sinusta on tullut surviaisen toukka!

Tunnet, kuinka märkää järvessä on (Suihkutellaan sumutinpullolla yleisön käsiä). Munan kuori on tähän asti suojannut sinua vedeltä, mutta nyt tunnet sen kaikkialla ympärilläsi. Pikku hiljaa siihenkin tottuu.

Tunnet kuitenkin olosi hyvin suojattomaksi vedessä. Ahaa! Mitäs kosteaa tässä vieressä on? Ojennat raajaasi ja huomaat, että vieressäsi on ihanaa liejua (Annetaan yleisön koskea liejua rasiassa). Päätät rakentaa siitä itsellesi suojaavan putken järven  pohjalle. (Kiedotaan yleisö kankaaseen) Viereisissä putkissa asuu paljon kavereitasi.

Putkessa on mukava olla. Ruokakin tulee suuhusi kuin itsestään virtaavan veden mukana, ei tarvitse kuin heilutella päätä putken suulta ja availla suutaan. (Hivellään kasvoja heinällä tms.)

Vaikka putkessasi on turvallisen tuntuista, vaarojakin järvessä riittää. Varo! (Maiskutusta) Ahvenet saalistavat pahaa-aavistamattomia surviaisen toukkia järvien hämärissä vesissä.

2. näytös:

Uusi yleisö on työntänyt kätensä muovipusseihin ja istuu alustoilla piirissä.

Tunnet, että kuoresi on käynyt sinulle ahtaaksi. Kun yrität liikutella raajojasi, ne eivät mahdu kunnolla suoriksi. Ojentelet niitä ja vähitellen saat kuoresi revittyä rikki. (Yleisö murtautuu ulos pussista.). Ja voi ihmettä! Sinusta on tullut aikuinen surviaissääski! Huomaat, että sinulle on kasvanut siivet! (Yleisölle annetaan pahvit käsiin ”siiviksi”.) Innoissasi räpyttelet siivilläsi.

Tunnet, kuinka tuuli hyväilee kuortasi. (Huiskutellaan esim. istuinalustoilla yleisön kasvojen edessä) Lentelet innoissasi veden pinnan yläpuolella. Siipesi ovat kuitenkin vielä vähän kosteat, ja kun räpyttelet niillä, päällesi tippuu vettä (Suihkutetaan sumutinpullolla.).

Yhtäkkiä huomaat liikettä takanasi. Nälkäinen pääsky on huomannut sinut ja haluaa kantaa sinut herkkupalaksi poikasilleen. Räpyttelet kiivaasti siipiäsi (Yleisö räpyttelee pahvisiipiään), mutta et pääse pakenemaan riittävän nopeasti. Pääsky saa napattua siipesi suuhunsa! (Napataan toinen siivistä pois). Putoat veteen ja jäät odottamaan kalan suuta.

Sokkotunnustelu

Oppiympäristö: Paikka, jossa tehdään maaötökkätutkimuksia
Henkilömäärä: 2-
Välineet: sokkoliinat

Hyönteisillä on usein huono näköaisti tai ainakin erilainen kuin ihmisillä.
Tehtävässä jokainen ottaa itselleen parin ja toisen silmät sidotaan liinalla. Pari vie sokon kaverinsa tunnustelemaan jotain paikkaa vähän matkan päähän. Kun on palattu lähtöpaikalle, sokko poistaa siteen silmiltään ja yrittää löytää paikan, jota tunnusteli.

Hyönteissyöjälintu

Oppiympäristö: Paikka, jossa tehdään maaötökkätutkimuksia
Henkilömäärä:10-

Osa oppilaista on petolintuja, jotka syövät metsänpohjan hyönteisiä. Hyönteisiä esittävät oppilaat piiloutuvat sovitulle alueelle. Sovitun ajan päästä petolinnut saavat lähteä etsimään hyönteisiä. Jokaiselta ”syömältään” hyönteiseltä lintu saa merkiksi esimerkiksi piipunrassinpätkän tai värillisen kortin. Eniten hyönteisiä syönyt lintu voittaa. Syödyt hyönteiset palaavat lähtöpaikalle, kun petolintu on löytänyt sen.

Tuhatjalkainen

Henkilömäärä: 8-

Opitaan eri eläinkuntien jalkojen lukumääristä.

Leikin ohjaaja sanoo eläimiä ja osallistujat muodostavat ryhmiä, joissa on yhtä monta jalkaa kuin kyseisellä eläimellä on. Esimerkiksi, jos ohjaaja sanoo karhu, niin osallistujat muodostavat mahdollisimman nopeasti kahden hengen ryhmiä (hämähäkeillä on kahdeksan jalkaa, hyönteisillä kuusi, linnuilla kaksi jne.).Tämän jälkeen pyritään liikkumaan matkien kyseistä eläintä.

Lopuksi, ohjaaja sanoo tuhatjalkainen ja kaikki menevät samaan ryhmään. Tuhatjalkaisena kuljette pitkässä jonossa siten, että pidätte toisianne olkapäiltä kiinni. Koska olette tuhatjalkainen, on kaikilla muilla jonossa olevilla silmät kiinni paitsi jonon ensimmäisellä. Kokeilkaa kuinka pitkän matkan pystytte kulkemaan tuhatjalkaisena ennen kuin se katkeaa.

Kimalaisten kevätjuhla 

Henkilömäärä: 2-
Välineet: pahviset kukat

Kimalaiset ovat kevään tärkeimpiä pölyttäjähyönteisiä. Keväällä kimalaiskuningattaret keräävät kevätkukkien siitepölyä ja mettä. kuningattaret perustavat oman kimalaisyhdyskunnan. Kuvitelkaa olevanne juuri horroksesta heränneitä kimalaisia.

Lähiympäristöön on piilotettu pahvikukkia, joita kimalaiset lähtevät etsimään. Lopettakaa, kun mesimahanne on täynnä ja hädin tuskin pystytte lentämään. Laskekaa lopuksi saamanne saaliin määrä.  Kuka löysi eniten mettä ruuakseen?

Ahkerat muurahaiset

Oppiympäristö: Paikassa, josta löytyy havunneulasia
Henkilömäärä: 6-

Ryhmissä rakennetaan muurahaispesää neulasista. Aluksi sovitaan pesien paikat. Sitten ryhdytään rakentamaan pesää siten, että jokainen saa kerrallaan kantaa pesäkekoon vain yhden neulasen kerrallaan. Rakentamisen jälkeen, joka voidaan toteuttaa myös kilpailuna, voitte miettiä kuinka hidasta puuhaa se olikaan. Jos olisitte muurahaisia, jaksaisitte nostaa itseänne 20 kertaa painavamman ilmaan. Kokeilkaa vielä nostaa kaverinne ilmaan.

Takaisin