Säästäkäämme energiaa myös koulussa!

Vanhan laitteen sähkönkulutuksen voit tarkistaa energiamäärämittarilla.
Pyydä mittaria lainaksi omalta sähkölaitokseltasi tai Ympäristökeskus Moreeniasta.

Sähkön säästö kannattaa, koska osa sähköstä tuotetaan uusiutumattomilla luonnonvaroilla. Sähkön säästöllä myös ympäristölle haitalliset vaikutukset vähenevät, koska mikään energiantuotantomuoto ei ole täysin haitaton luonnon hyvinvoinnin kannalta.

Kannattaa myös muistaa, että säästäminen on ystävällistä myös kukkarolle sähkölaskun pienentyessä. Ei kannata tuhlata kenenkään rahoja turhan takia!

"Yksi löytää motivaation rahasta, toinen ympäristöstä, joku taas säästää energiaa tietämättään. Tärkeää on, että säästetään."
- Heikki Härkönen, Motiva [1]

Valaistus

Valaistusta mietittäessä kannattaa muistaa, että loisteputket kuluttavat sähköä vähemmän ja antavat paremman valaistustehon kuin hehkulamput. Ja nykyään on saatavana myös pienloistelamppuja eli energiasäästölamppuja, joiden käyttöikä on 6-15 kertaa pidempi kuin hehkulamppujen. Siksi myös lamppujen valmistuksesta aiheutuvat ympäristövaikutukset ja jätemäärä jäävät pienemmiksi.

Hehkulamppu

Pienloistelamppu

Lampun elinikä

Teho

60 W

11 W

Sähkön hinta

0,1 € /kWh

Käyttöaika vuodessa

Lamppukustannukset/vuosi

Energiakustannukset/vuosi

Kustannukset yhteensä/vuosi

Lähde: STUL [2]

MUISTA!

- Valo kannattaa sammuttaa aina, kun tila on käyttämättä yli 10 minuuttia.
- Lamppujen sammuttaminen ei vaurioita loisteputkivalaisimia eikä aiheuta kulutuspiikkejä sytytettäessä.
- Pöly ja lika loisteputkissa voi alentaa valaistustasoa jopa 20 %.
- Loisteputki kuluttaa sähköä vähemmän kuin tavallinen hehkulamppu. Loisteputki on myös pitkäikäisempi kuin hehkulamppu.
- Suosi luonnonvaloa.
- Muista, että viimeinen illalla sammuttaa valot myös käytävistä ja muista yhteisistä tiloista.

Lähde: Motiva, Valaistuksen ABC

Tuuletus ja sisälämpötila

Lämmitys kuluttaa huomattavan paljon energiaa. Kodin energiakulutuksesta jopa puolet kuluu lämmitykseen ja 20 - 22 °C on yleensä hyvä oleskelutilojen lämpötila. [3] Lämpötilan alentaminen asteella vähentää lämmityskuluja viidellä prosentilla.

Hyvä nyrkkisääntö on, että yksi ylimääräinen aste huonelämpötilassa merkitsee viittä prosenttia lisää lämpölaskussa.
- Motiva

Tuulettaminen kannattaa tehdä aina mahdollisimman tehokkaasti siten, että ikkuna pidetään kokonaan auki hetken ajan sen sijaan, että sitä pidettäisiin raollaan koko päivän. Näin huoneilma tuulettuu paremmin eikä lämpö karkaa. Tehokasta tuuletusta auttaa myös oppilaiden siirtyminen ulos välituntisin, jolloin tuuletuksella on helpompi raikastaa ilma luokissa ja käytävillä. Tämä lisää myös jokaisen omaa hyvinvointia!

Tuuletus hoidetaan monissa kouluissa myös koneellisella ilmanvaihdolla. Toimiiko se tehokkaasti teidän koulussa? Voisiko sen toimintaa parantaa joillakin keinoin?

Lämpöhävikki

Huonosti tiivistetyistä ikkuinoista lämpö karkaa helposti harakoille, eikä vetoisassa luokassa ole mukava työskennellä. Tämän vuoksi ikkunoiden ja ulko-ovienkin tiiviys kannattaa tarkastaa.

Yksi hyvä keino ikkunoiden kautta tapahtuvan lämpöhävikin estämiseksi on hankkia kunnolliset verhot, jotka vedetään yöksi ikkunoiden eteen. Verhoista on hyötyä myös silloin, kun luokka pitää pimentää esimerkiksi diakuvien tai television katselua varten.

Tietokoneet ja muut sähkölaitteet

Tietokoneiden energiankulutus kannattaa selvittää ja miettiä onko konetta järkevää sammuttaa käyttökertojen välillä. Koulupäivän päätteeksi kaikki koneet kannattaa kuitenkin sammuttaa, jotta ne eivät ole turhaan päällä. Koneissa kannattaa myös käyttää virransäästöohjelmaa, jos siinä sellainen on. Tai sammuttaa näyttö taukojen ajaksi, jolloin sähkönkulutus pienenee jo huomattavasti.

Kopiokoneet, joita käytetään useasti päivän aikana kannattaa käynnistää aamulla, kun silloin kun sitä tarvitaan ensimmäisen kerran ja sammuttaa illalla käytön päätyttyä. Kellokytkin voi olla käytännöllinen, jotta kopiokone ei unohdu päälle koko yöksi. [4] Monissa kopiokoneissa on myös virransäästötoiminto, joka menee automaattisesti päälle kun konetta ei vähään aikaan käytetä. Tämä toiminto pitää kuitenkin olla valittuna, jotta se toimisi.

Koulun muissakin sähkölaitteissa kannattaa kiinnittää huomiota järkevään käyttöön ja hankintoja tehdessä ostaa energiankulutukseltaan pihejä laitteita.

Tiesitkö, että...
... kulutuselektroniikan viemästä sähköstä puolet kuluu pelkkiin valmiustiloihin. Kotitalouden sähkölaskua voitaisiin saada jopa 10% pienemmäksi sammuttamalla laite kokonaan. Pahimpia energiankuluttajia valmiustilassaan ovat videot ja stereot. [5]

Lämmin vesi

Veden säästäminen on yksi tapa säästää energiaa, sillä veden siirtäminen ihmisten käyttöön, puhdistaminen juomakelpoiseksi ja lämmittäminen kuluttavat runsaasti energiaa.

Lähteet:

1. Markkula, Ilkka, suom. Ammatillisten oppilaitosten ympäristötieto. Otava, Keuruu 1996. ISBN 951-1-13887-1
  2. Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto, STUL. Valaistusratkaisujen valinta. [verkkodokumentti] [viitattu 23.3.2004]. Saatavissa: http://www.stul.fi/kuluttaja/osa4.pdf
  3. Niemitukia, Aila ja Ryhänen, Eeva-Liisa, toim. Koulun ympäristötoimet 1 . WSOY, Helsinki, 2002. ISBN 951-0-26906-9
  4. Tampereen sähkölaitos, Pauli Metsähonkala. NAPS!n vinkit [verkkodokumentti] [viitattu 23.3.2004]. Saatavissa: http://www.tampere.fi/sl/naps12002/7.htm
  5. Pasanen, Jarmo. Sähkön säästöä ja sanahelinää. Suomen Luonto -lehti 9/03, s.64