Talvi

Talvinen havainnointikävely

Oppiympäristö: ulkona lumihangessa

Yhteinen polku: Kokeillaan, muodostuuko luokan jalanjäljistä koskemattomaan hankeen kunnon polku. Kävellään jonossa mutkitteleva reitti ja palataan katsomaan tulosta
Yhteiset jalanjäljet: Koetetaan kävellä siten, että jäljistä ei voi päätellä, kuinka monta ihmistä siitä on kävellyt. Astutaan samoihin jalanjälkiin kuin edellä kävelevä. Jos löydetään eläinten jälkiä, seurataan niitä.

Jäljet

Oppiympäristö: Lumiseen aikaan talvella esimerkiksi metsässä. Paras aika jälkien tutkimiselle on lumisateen jälkeen, kun jäljet ovat tuoreita ja näkyvät hyvin.
Välineet:
jälkikortit

Opitaan havainnoimaan ja lukemaan luontoa eläinten jättämistä jäljistä talviseen luontoon. Saadaan omia kokemuksia talvisista olosuhteista ja elämyksiä talvisesta luonnosta.

Jutellaan eläinten jäljistä ja millaisia jälkiä eläimet voivat jalanjälkien lisäksi jättää. Miten jälkiä tulkitaan? Esimerkkeinä voivat olla oravan, jäniksen, hirven, ketun, linnun ja metsähiiren jäljet.

Tutkikaa jälkikorttien avulla, mitä eläimiä alueella on liikkunut. Mitkä ovat yleisimmät eläimet alueella? Apuna tunnistamisessa voi käyttää mm. seuraavia asioita:

Kokoonnutaan piiriin ja mietitään, mitä kaikkia jälkiä talvella liikkuvista eläimistä hangelle jää (kulkujäljet, syöntijäljet, virtsa, karvat, ulosteet, veri, höyhenet jne.). Pohditaan, millaisia jälkiä jää esimerkiksi kovaa loikkimisesta, laahustamisesta tai siitä, kun pöllö nappaa hangelta hiiren.

Jälkiarvoituksia

Oppiympäristö: lumiseen aikaan talvella
Välineet:
jälkikortit ja vesiväreillä värjätty punaista ja keltaista vettä purkeissa

Harjoitellaan erilaisten jälkien tunnistamista.

Lapset jaetaan pareihin. Kullekin parille annetaan jälkikortti sekä purkki punaista (veri) ja keltaista (virtsa) vesiväriä. Toinen parista sulkee silmänsä. Sillä aikaa toinen tekee hangelle jälkiarvoituksen tekemällä lumeen joidenkin eläinten tassunjälkiä sekä virtsa- ja veriroiskeita vesivärillä.

Kun arvoitus on valmis, toinen avaa silmänsä ja yrittää arvata, mitä eläimiä hangella on liikkunut ja mitä niille on tapahtunut (esim. metsähiiri lähti pesäkololtaan, kulki varvikon luo, ruokaili, virtsasi ja lähti takaisin kololle, jolloin jokin lintu nappasi sen ja hangelle jäi siivenjälkiä ja verta). Arvaajaa vaihdetaan muutaman kerran.

Lumen ötökät

Oppiympäristö: ulkona tai sisällä
Välineet:
pesuvati ja lämmintä vettä

Kaivetaan pesuvatiin lunta hangen pinnalta, hangen keskeltä ja aivan maanrajastakin. Sulatetaan lumi pesualtaassa lämpimän veden päällä. Tutkitaan, mitä ötököitä lumesta löytyy. Jätetään oliot toisten tutkittavaksi lasipurkkiin ja palautetaan lopuksi takaisin hangen suojiin.

Metsän eläinten talviyöt

Oppiympäristö: metsä
Välineet:
oravan pesäainepussi, myyrän ruokapussit, ketun haistelupussit, jäniksen ruokapussi ja jälkikortit

Oppilaat pohtivat, miten eläimet valmistautuvat talveen ja talvehtivat. He saavat omia kokemuksia talvisista olosuhteista ja elämyksiä talvisesta luonnosta.

Ohjaaja lukee tarinat eläinten talviöistä. Tämän jälkeen lähdetään tekemään tutkimuksia lähiympäristöön pienissä ryhmissä. Toisille ryhmille kerrotaan lopuksi omista löydöksistä. Eri tarinoiden välillä voi vaikka leikkiä jotain ettei kylmä yllätä.

1. Myyrät:

Lue oppilaille Tarina myyrän yöstä.

Tunnustelutehtävä: tuntoaisti on myyrälle hyvin tärkeä, koska se elää suuren osan ajastaan pimeissä koloissa ja käytävissä. Pyydä oppilaita työntämään vuorotellen kätensä pusseihin ja yritä arvata, mitä niissä on. Vastausta ei saa sanoa ääneen vaan se kuiskataan sinulle.

Etsikää metsästä myyrän jälkiä ja jotain myyrälle sopivaa ruokaa 

2. Ketut:    

Lue oppilaille Tarina ketun yöstä

Haistelutehtävä: Pyydä oppilaita haistelemaan pusseja ja etsimään luonnosta pieni pala jotain, joka tuoksuu samalta (kuusi, multa/maatuneet lehdet). Vastausta ei saa sanoa ääneen, vaan löytö näytetään sinulle.

Etsikää metsästä paikka, johon kettu voisi kaivaa kolonsa. Löydättekö ketun jälkiä?

3. Jänikset:

Lue oppilaille Tarina jäniksen yöstä

Ruokatehtävä: Pussissa on jänikselle sopivia eväitä. Joukossa on kuitenkin kaksi asiaa, jotka eivät ole jäniksen ruokaa. Mitkä? (kävyt ja männynoksa) Anna lasten arvata.

Etsikää metsästä jäniksen jälkiä ja jänikselle sopivaa ruokaa. Voitte ottaa näytteitä mukaan.

4. Oravat:

Lue lapsille Tarina oravan yöstä

Pesätehtävä: Pussissa on kolme asiaa. Kahta niistä orava käyttää pesänsä pehmustamiseen, yksi ei kulu pesäaineksiin. Keksivätkö osallistujat mikä se on?

Etsikää metsästä oravan jälkiä ja ruokaa.

Tarina metsämyyrän yöstä

Olit viettänyt päiväsi välillä torkkuen, välillä pehmeällä lumella kipittäen. Päivällä et uskaltanut hirveästi liikkua aukeilla paikoilla, mutta illan tullen rohkaistuit juoksemaan peltoaukion poikki. Pelkäsit koko ajan, että pöllö tai kettu nappaa sinut, mutta onneksi pääsit pian turvaan. Metsä alkoi hämärtyä ja pakkanen kiristyä. Sinulla oli nälkä ja vähän kylmäkin. Mietit, että olisipa kiva jos jo sataisi kunnolla lunta, että saisi kaivettua kunnon tunneleita lumeenkin. Sinulla on kyllä paljon hyviä onkaloita ja tunneleita kivenkoloissa ja puiden juurien alla, mutta talven tullen niistäkin tulee kylmiä. 

Löysit heti alkuillasta myrskyn kaataman kuusen, jonka latvassa oli paljon käpyjä. Et meinannut uskoa hyvää tuuriasi. Nakersit kävyn kerrallaan kuusen oksista irti ja veit lähimpään koloosi. Et uskaltanut jäädä syömään niitä kuusen viereen, ettei kettu nappaisi. Käpyjen varastoiminen kävikin nopeasti, kun ei tarvinnut kiivetä puuhun niitä hakemaan. Kun kolo alkoi olla täynnä, aloit repiä kävyistä suomuja ja irrotella siemeniä suuhusi. Siinä puuhassa viihdyitkin aamuun asti.

ÄÄNI: hiljaista rapinaa kuivien lehtien seassa

Tarina ketun yöstä

Viime yönä oli pimeää ja metsä peittyi pehmeään lumisateeseen. Sinulla ei ollut kovin kylmä, mutta nälkä kurni vatsassasi. Lähdit liikkeelle, kun tuli hämärää. Välillä kävelit hiljakseen mutkitellen eri suuntiin ja nuuskit tarmokkaasti lupaavan näköisiä koloja. Etsit saaliiksesi ihania, pulleita myyriä. Ensin et löytänyt mitään ja lähdit ravaamaan pitkin hiihtoladun pohjaa. Kuljit parin kilometrin päähän, sinne missä asuu ihmisiä. Sieltä löysitkin hyväntuoksuisen roskiksen. Sait hampaillasi roskapussin revittyä telineestä ja kaivoit etujaloillasi sen auki. Roskiksesta löytyi vähän pilaantunutta kinkkua, jonka söit suihisi.

Sitten jatkoit matkaasi öiseen metsään. Lumihiutaleet putoilivat kullanpunaiselle turkillesi. Hiutaleet eivät sulaneet kokonaan, koska turkkisi on jo paksu talvea varten. Haistoit aika tuoreet jäniksen jäljet, mutta vaikka juoksit niitä pitkin, et tavoittanut jänistä. Juoksit kevyesti halki metsän, kunnes asetuit aamun tullen lepäämään kivenkoloon.

ÄÄNI: kolmitavuinen haukku: ”au-au-auuuu”

Tarina jäniksen yöstä

Kun hämärä eilen laskeutui, nousit ylös kuopastasi. Makasit koko päivän pienessä maakuopassa pensaan juurella, ja kun tuli rittävän pimeää, uskalsit lähteä ruokailemaan. Sinulla olikin jo kamala nälkä. Turkkisi on jo valkoinen, joten hämärässä oli turvallista liikkua. Liikuit yksin, kiertelit aika lähellä sitä paikkaa, jossa vietit yösi. Koska lunta on vielä niin vähän, herkuttelit mustikanvarvuilla ja pensaiden silmuilla. Välillä päästit juostessasi kourallisen papanoita. Niitä tulikin paljon, koska syöt lähinnä huonosti sulavia kasveja. Vähän kuin sahanpurua söisi.

Vähän ennen auringon nousua huomasit, että lähellä kierteli kettu. Se seurasi kannoillasi, ja pingoit niin kovaa kuin käpälöistäsi pääsit. Pääsitkin karkuun, ja jäit vähäksi aikaa huohottamaan suojaiseen painanteeseen. Sitten oli taas pakko jatkaa ruoan etsintää. Kun aamu alkoi valjeta, etsit tiheän pensaan ja ryömit sen alle lepäämään.

ÄÄNI: rummuta rytmikkäästi takajaloillasi

Tarina oravan yöstä

Viime yö oli vaikea. Olit syksyllä rakentanut itsellesi tosi hyvän, lämpimän pesän kuusen oksien haaraan. Siellä yötkin olivat lämpimiä ja nukuit makeasti. Viime viikolla riehunut myrsky kuitenkin kaatoi pesäpuusi ja pesä hajosi kappaleiksi. Siitä lähtien olet koettanut saada uutta pesää valmiiksi. Se on kuitenkin ollut vaikeaa, koska maa on jäässä eikä sammalta ole helppoa löytää lumen ja jään alta.

Viime yönä ryömit melkein tyhjin mahoin keskeneräiseen pesääsi nukkumaan. Et ollut ehtinyt syödä paljon mitään, vaikka tuulen kaatamissa kuusissa olisikin ollut käpyjä syötäväksi. Nukuit koko yön vähän huonosti, kuuntelit tupsukorvat höröllä öisiä ääniä. Aivan varmasti kuulit ketun juoksevan pesäpuusi alta ja myyrän nakertelevan käpyjä. Tuuli vinkui pesäsi nurkissa ja näit unta siitä, että uusi myrsky taas kaataisi pesäpuusi. Viimein nukahdit kunnolla ja heräsit vasta aamun sarastaessa ja lähdit etsimään ruokaa.

ÄÄNI: varoitusääni kirskuva ”tsik-tsik”, samalla heilutetaan häntää puolelta toiselle

Lumitamppo

Oppiympäristö: lumihanki
Henkilömäärä:
10-

Lumeen tallataan polkuverkosto ristiin rastiin noin 10 – 20 metrin alueelle. Polkujen varrelle tehdään noin 5 ympyrän muotoista turvapesää. Polut tallotaan selvästi muusta hangesta ulottuviksi.

Yksi leikkijöistä jää lumimieheksi, joka alkaa jahdata muita polkuverkoston sisällä. Kun lumimies saa jonkun kiinni, tämän on jähmetyttävä paikoilleen lumiukoksi siihen asti, että joku toinen leikkijä tulee pelastamaan hänet koskettamalla. Turvapesissä voi pysähtyä lepäämään. Kun kaikki on jähmetetty lumiukoiksi, valitaan ensimmäisenä kiinni jääneestä uusi lumimies.

Metsämyyrän tunnelit – leikki

Oppiympäristö: lumihanki
Henkilömäärä:
10-
Välineet:
jotain myyrien ravintoa kuvaavaa

Lumeen tallataan rattaanpyörää muistuttava kuvio, jossa on keskellä ”ruokavarasto”, josta lähtee säteittäin esim. 6 käytävää poispäin. Noin puolessa välissä käytäviä kulkee ne yhdistävä kehäkäytävä. Yksi leikkijöistä on pöllö (esim. lehtopöllö), joka yrittää pyydystää ”tunneleistaan” kehäkäytävän kohdalla lumen pinnalle tulevia metsämyyriä. Loput leikkijöistä ovat metsämyyriä, jotka jakautuvat säteittäisten käytävien päihin tallattaviin ”pesäkoloihin”. Myyristä aina 2/kolo voivat olla naaraita ja koiraita, jotka käyvät hakemassa ravintoa keskeltä, muut ovat ruokinnan varassa olevia poikasia.
 
Koiraat ja naaraat yrittävät käydä hakemassa kuvion keskeltä esim. kaksi popcornia (kuvaavat esim. jäkälätupsuja) kerrallaan ja viemään sen pesäkoloonsa. Jos pöllö saa myyrän kiinni, se joutuu pois pelistä. Kun popcornit ovat keskeltä loppu, katsotaan, montako poikasta kukin pariskunta sai pidettyä hengissä (esim. yhtä poikasta kohden on oltava 3 popcornia).

Ketut ja myyrät – leikki

Oppiympäristö: ulkona tai sisällä
Henkilömäärä:
10-

Valitaan 4 kettua, jotka tallaavat lumeen omat kotipesänsä. Muut leikkijät ovat myyriä, jotka piiloutuvat metsään. Kun leikki alkaa, ketut yrittävät etsiä myyriä ja taluttaa löytämänsä myyrät yksi kerrallaan omaan kotipesäänsä (poikasilleen). Leikin päättyessä voittaja on se kettu, joka sai eniten myyriä pesäänsä (sekä tietysti ne myyrät, jotka jäivät syömättä).

Takaisin