Oppiympäristö:
ulkona metsässä tai puistossa, missä on eri
puulajien silmuja tutkittavaksi
Välineet:
merkkaus
nauhaa, puiden talvisilmujen kuvat, luupit (eivät
välttämättömät)
Osallistujat
oppivat huomaamaan lehtipuiden erilaiset silmut ja tunnistamaan
joitakin lehtipuita silmujen perusteella.
Osallistujat
valitsevat pareittain tai pienissä ryhmissä sovitulta
alueelta mielestään
kauneimman silmun tai
hiirenkorvan. Lisäpisteitä saa, jos osaa tunnistaa,
mille puulle tai pensaalle silmu kuuluu. Tunnistuksen apuna voidaan
käyttää kuvia tavallisimpien puiden
talvisilmuista). Oksat merkitään nauhoilla. Tuomarit
valitsevat kärkikolmikon. Voittaja valitaan
Kevään Silmu – missiksi.
Oppiympäristö:
ulkona luonnossa
Henkilömäärä:
2-
Tavoitteena on ympäristöherkkyyden lisääminen.
Leikkijät jakaantuvat pareihin. Toinen parista sulkee silmänsä, hänestä tulee kamera. Toinen taluttaa sokkoa turvallisella otteella rauhallista tahtia – hän on valokuvaaja. Sokko johdatetaan jonkin kiinnostavan näköisen kohteen (esimerkiksi hieno näköala, kaunis sammalmätäs) luo. Valokuvaaja kohdistaa kameran objektiivin kohti kuvauskohdetta (kääntämällä varovasti parinsa päätä) ja tarkentaa sen (työntämällä päätä lähemmäs kohdetta). Kuvaaja laukaisee kameran puristamalla kerran kameran olkapäitä, jolloin tämä aukaisee silmänsä (suljin). Toisesta taputuksesta kamera sulkee silmänsä – kuva on tallentunut kameran ”muistikortille” eli muistiin. Kameralla voi ottaa myös panoraamakuvia, jolloin kuvaaja puristaa kerran olkapäitä, kääntää sitten kameran päätä sivulta toiselle ja puristaa vasta sitten toisen kerran.
Jokainen kuvaaja voi ottaa kamerallaan esimerkiksi kolme kuvaa kuljettaen tätä aina välillä sokkona kohteelta toiselle. Sitten kamerana ollut saa yrittää löytää ne paikat, jossa hänellä kuvattiin. Lopuksi vaihdetaan rooleja.
Oppiympäristö:
ulkona luonnossa, jossa ihmisen aiheuttamaa melua on mahdollisimman
vähän
Harjoitellaan luonnon tarkkailua kuuloaistin avulla.
Vetäjä järjestää osallistujat riviin siten, että heidän kasvonsa ovat kohti vetäjää. Kuuntelu kannattaa tehdä sellaisessa paikassa, jossa häiritsevää melua (autot, tehtaat, välituntimelu) on mahdollisimman vähän.
Kun kuuntelu alkaa, osallistujat sulkevat silmänsä ja nostavat kätensä ylös (harteiden tasolle) pitäen niitä nyrkissä. Aina kuullessaan jonkin äänen oikealta puoleltaan he nostavat yhden oikean käden sormista pystyyn ja jos kuulevat äänen vasemmalta puoleltaan nostavat sormen ylös vasemmasta kädestä. Tietty ääni lasketaan vain yhden kerran, vaikka se kuuluisi useamminkin. Jos käden kaikki sormet on jo käytetty, sen voi laittaa uudestaan nyrkkiin ja aloittaa toisen kierroksen.
Kuunteluajan
päätyttyä ohjaaja kokoaa kuullut
äänet – kummalta puolelta kuului
enemmän, erottivatko kaikki esimerkiksi palokärjen
huudon ja millaisia ääniä oli eniten.
Samalla herätään yleensä huomaamaan
kuinka paljon tausta melua muun muassa liikenne aiheuttaa
syrjäisemmilläkin alueilla.
Oppiympäristö:
ulkona metsässä tai puistossa
Välineet:
pienet rasiat osallistujille, listat
etsittävistä
aarteista
Opitaan luokittelua luonnosta löytyvillä asioilla. Osallistujien ympäristöherkkyys kehittyy.
Jokaiselle parille jaetaan lista aarteista, jotka metsästä pitäisi löytää. Aarteet voidaan kerätä esim. pieneen rasiaan. Listan voi laatia retkikohteeseen ja ajankohtaan sopivaksi, esim. toukokuisella retkellä havumetsässä se voisi olla seuraavanlainen:
Etsi luonnosta yksi jokaista näistä:
Kun
parit ovat löytäneet listalla olevat asiat, ne
käydään läpi siten, että
vetäjä lukee kertomusta, jossa asiat
esiintyvät. Pari tekee omilla esineillään
samat asiat, jotka kertomuksessa tapahtuu. Tarina voi olla
seuraavanlainen:
Eräänä
päivänä päätin oikaista
pienen metsikön halki. Kuljin polkua pitkin, kun
yhtäkkiä puusta putosi jotakin, joka osui
päähäni ( toinen parista pudottaa esineen
toisen päähän). En heti huomannut,
mikä se oli, joten kumarruin etsimään
sitä maasta. Käteni osui johonkin tahmeaan (pari
tunnustelee löytämäänsä
tahmeaa esinettä). Yäks. Haistoin
kättäni, ja se haisi aika erikoiselta (pari haistelee
erikoisen hajuista esinettä).
Koska
minulla ei ollut kiire, päätin istahtaa hetkeksi
seurailemaan metsän tapahtumia. Istuin kivelle, joka oli tosi
kova, ja tunsin kädelläni että se oli
myös ihan kylmä (pari tunnustelee
kylmää ja kovaa asiaa
käsillään). Jäin silti istumaan ja
katselin paria lintua, jotka olivat selvästi
pesänrakennuspuuhissa. Löysin itsekin maasta yhden
jutun, joka mielestäni sopisi linnunpesään.
Jätin sen kivelle ja jatkoin eteenpäin (pari
jättää linnunpesäaineksensa
maahan).
Kävellessäni
polulla näin yhtäkkiä sivummalla jotain
kiinnostavaa. Se oli tosi kaunis, ja menin lähemmäs
katsomaan sitä (pari katsoo kaunista
esinettään). Onpa hieno, ajattelin, ja aioin juuri
ottaa sen käteeni, kun huomasin sen vieressä jotain,
missä oli aika karmeat hampaanjäljet (pari ottaa
esiin nakerrellun esineen). Missähän ne
jättänyt peto mahtaa olla, ajattelin – ja
silloin kuulin läheltä tosi pelottavaa
ääntä (pari tekee äänen
esineellään)! Lähdin juoksemaan ja
pötkin tosi kauas ennen kuin uskalsin
pysähtyä.
Oppiympäristö:
paikassa, jossa voidaan luonnonaineista
kerätä tuoksucoctaileja esimerkiksi
metsässä
Välineet: pienet
purkit esimerkiksi
filmikotelot
Opitaan aistimaan luontoa hajuaistin avulla ja samalla ympäristöherkkyys kehittyy.
Heräävän keväisen luonnon tuoksut ovat tuoreita ja raikkaita. Niitä voi kerätä talteen tekemällä tuoksucocktaileja pieniin purkkeihin, vaikkapa vanhoihin filmipurkkeihin.
Jokainen osallistuja saa itselleen yhden purkin, johon hän kerää luonnosta tuoksuvia asioita (tuoreita lehtiä, silmuja, multaa tai sammalta). Tuoksut saavat parhaiten esiin murskaamalla ja hieromalla niitä sormiin. Kun tuoksujen cocktail on kerääjän mielestä sopiva, hän keksii sille sopivan nimen (esimerkiksi Kostea kevätaamu tai Sininen sinfonia). Lopuksi keräännytään ”cocktailkutsuille”, joilla kierrellään haistelemassa toisten keräämiä tuoksucocktaileja. Kohteliasta tuoksucocktailkäytöstä on esittäytyä ja kertoa tuoksunsa nimi ennen kuin tarjoaa sitä toiselle haistettavaksi.
Oppiympäristö:
paikassa, josta löytyy puhtaita
luonnonyrttejä.
Välineet:
kasvikirjat
Tunnistetaan
yrtteinä käytettäviä
luonnonkasveja.
Monet
hyväntuoksuiset kasvit soveltuvat yrttiteen valmistukseen.
Juomaan tarvitaan kourallinen tuoreita yrttejä jokaista juojaa
kohti ja n. 2 dl vettä. Vesi kuumennetaan esim.
retkikeittimellä kiehuvaksi, minkä jälkeen
kattila nostetaan tulelta ja yrtit laitetaan veteen hautumaan. Juoma on
valmista, kun yrtit ovat tummuneet ja alkaneet painua pohjaan. Yrtit
siivilöidään pois juomasta. Juoman voi
haluttaessa maustaa hunajalla tai sokerilla. Sopivia aineksia
yrttijuomaan ovat esim.:
Yrttijuoman
ainekset tulee kerätä puhtaasta paikasta. Kasveja,
joita on tarkoitus käyttää
yrtteinä, ei saa poimia teiden varsilta tai koirapolkujen
vierestä. Kasveja poimitaan hiukan sieltä
täältä, jottei yksittäinen kasvi
menettäisi kaikkia lehtiään. Puiden lehtien
ja kerkkien keräämiseen on
kysyttävä lupa maanomistajalta, koska se vaikuttaa
puiden kasvuun. Luonnonsuojelualueelta ei yleensä voi
kerätä kuin marjoja ja sieniä.
Henkilömäärä:10-
Tutustutaan draaman avulla nokkosperhosen elinkaareen.
Osa leikkijöistä valitaan näyttelijöiksi. Tämän jälkeen yleisölle annetaan tehtäväksi etsiä lähiympäristöstä ensi-iltanäytöksen jälkeen annettavat luonnosta löytyvät kauniit asiat (esim. käpy, kasvikimppu jne.)
Tällä
välin näyttelijöille jaetaan roolit.
Näytelmän roolit ovat nokkosperhonen, puu, nokkosia,
munat (munista kuoriutuu myöhemmin toukkia),
västäräkki, leskenlehtiä.
Näytelmän vetäjä toimii kertojana.
Näytelmän koko kulkua ei tarvitsekaan kertoa
näyttelijöille. Heitä ohjeistetaan toimimaan
roolihahmonsa tavoin tarinan edetessä. Jos monelle tuntuu
olevan epävarmaa mitä pitää
tehdä, voi kertoa hieman tarinan kulkua ja neuvoa miten he
voivat näytellä osaansa. Osa
näyttelijöistä kannattaa asettaa oikeille
paikoille näyttämölle ennen esityksen alkua.
Kun näyttelijät ovat valmiita, pyydä
yleisö paikalle ja näytelmä voi alkaa.
Tarina:
Kevät
lämmittää metsää. Lumet
sulavat ja leskenlehdet työntyvät maasta.
Metsän keskellä kasvava puu huojuu hiljalleen
lämpimässä kevät tuulessa.
Tarkkaavaisena voi huomata, kuinka puun rungolla alkaa tapahtua. Puun
kuoren kolosta kaivautuu esiin kevään
ensimmäinen, horroksesta herännyt nokkosperhonen. Se
nauttii olostaan lennellen kevätauringossa. Samassa se huomaa
kauniin keltaiset leskenlehdet. Perhonen lentää
kukalle ja imee siitä mettä. Kevään
ensimmäinen ateria maistuu makealta. Talvehtiminen on
kuitenkin jättänyt jälkensä
perhoseen. Sen siivet ovat repaleiset ja haalistuneet. Suvun jatkaminen
kuitenkin vielä onnistuu. Läheisen ojan pientareelle
kasvaa nokkosia ja nokkosperhonen laskeekin munansa niiden lehdille.
Vaikka
Nokkosperhonen on nopea lentäjä,
tämä yksilö on jo vanha ja ehkä
hieman hidas liikkeissään. Paikalle
lennähtääkin jo muuttomatkalta palannut
västäräkki.
Västäräkki nappaa perhosen herkulliseksi
lounaaksi ja jatkaa matkaansa. Elämä jatkuu.
Nokkosilla olevista munista kuoriutuu toukkia. Toukat ahmivat nokkosen
lehtiä ravinnoksi. Kehittyäkseen perhoseksi on
toukkien kuitenkin kotiloiduttava. Loppukesästä, kun
leskenlehdet ovat jo kuihtuneet, kotiloista kuoriutuu jälleen
aikuisia perhosia. Ne liihottelevat loppukesän
auringonsäteillä. Syksyn tullen aikuiset perhoset
hakeutuvat jälleen puun runkojen koloihin. Siellä
perhoset horrostavat talven yli ja odottavat seuraavaa
kevättä.
Oppiympäristö:
ulkona luonnossa
Henkilömäärä:
2-
Välineet: liina ja
luonnosta
etsittävät erilaiset esineet
Leikkijät
kerääntyvät istumaan piiriin (tai
piireihin), joiden keskelle laitetaan maahan liina. Liinalle
kerätään luonnosta esim. 10 erilaista
esinettä kuten neulanen, keppi, käpy,
heinänkorsi, sieni jne. Yksi leikkijöistä
laittaa vuorollaan silmät kiinni ja ojentaa paljaan
kämmenensä piirin keskelle. Joku muista
leikkijöistä ottaa yhden liinalla olevista
esineistä ja kutittaa sillä varovasti ojennettua
kättä. Esine palautetaan liinalle ja kutitettu saa
avata silmänsä. Hän
yrittää yhdistää tuntoaistimuksensa
esineiden ulkonäköön ja arvata,
millä häntä kutitettiin. Hän voi
myös yrittää toisten leikkijöiden
ilmeistä arvata, kuka häntä kutitti.
Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla mukaan paljon
samantyyppisiä esineitä.
Henkilömäärä:
5-
Välineet: laput, jolle on kirjoitettu karhun eri
nimityksiä
Osataan toimia oikein, jos kohdataan luonnossa karhu.
Valitaan leikkijöistä karhu tai vaikka karhuemo pentuineen. Muut leikkijät ovat ihmisiä. Karhu nukkuu vielä talviuntaan pesässään, mutta kevät on tuloillaan ja karhukin heräilemässä. Ihmiset kulkevat hitaasti karhun ympärillä. He ovat metsäretkellä. Kiertäessään karhua ihmiset toistelevat karhun eri nimiä. Karhu -sanaa ei kuitenkaan saa sanoa kuin leikin ohjaajan valitsema yksi henkilö. Kun ohjaaja koskee jotain kulkevista ihmisistä olkapäähän, tämä tietää, että hänen kuuluu sanoa ”karhu”. Kun tämä henkilö sanoo viimein sanan ”karhu”, karhu herää unestaan ja suuttuu.
Ihmiset alkavat hitaasti perääntyä paikalta toistellen hiljaa karhun lempinimiä. Karhu löntystelee uneliaana, murisee ja tekee muutamia valehyökkäyksiä leikkijöitä kohti. Ihmiset eivät saa katsoa karhua silmiin. Jos karhu kuitenkin tulee kohti, ihmiset asettuvat vatsalleen ja suojaa käsillään niskaa ja päätä. Kun karhu liikkuu eteenpäin voi leikkijä nousta ja jatkaa perääntymistä. Lopuksi karhu lähtee pois ja leikki päättyy.
Lopuksi voidaan keskustella karhujen käyttäytymisestä ja siitä miten tulee käyttäytyä, jos kohtaa karhun metsässä.
Karhusta käytettyjä nimityksiä, joita leikkijät toistelevat:
Kontio, Otso, Otto, Ohto, Mehtäläinen, Metän Elukka, Suuriherra, Pöppö, Mörkö, Mesikämmen, Nikinen Mies, Jumalanvilja, Mettän vanhus, Äijä, Metsävaari, Matti, Vanha, Kainun poika, KARHU
Henkilömäärä:
10-
Tutustutaan variksen pesimiseen. Soveltuu alle kouluikäisille.
Naaras
rakentaa pesän kuivista oksista, maasta ja savesta havupuun
tai harvoin lehtipuun latvaan. Pesämaljassa on pehmusteina
höyheniä, karvoja, kankaanpaloja ym. Varis tekee joka
vuosi uuden pesän; vanhoja pesiä
hyödyntävät muut lintulajit.
Varis
munii huti-toukokuussa. Munia on kolmesta kuuteen ja ne ovat
vihreitä ja ruskeapilkkuisia. Naaras hautoo niitä
18–19 vrk, ja koiras vahtii sillä aikaa
pesän lähettyvillä. Molemmat emot ruokkivat
poikasiaan oksentamallaan ravinnolla. Poikaset pysyvät
pesässä 31–32 vrk. Poikaset ovat
sukukypsiä kaksivuotiaina.
Muodosta
leikkijöistä piiri. Piiri on variksen pesä. Sopiva määrä
leikkijöistä asettuu pesään
variksen muniksi. Piirissä seisovat laskevat 18:aan.
Tällöin munat kuoriutuvat ja poikaset nousevat
ylös. Poikaset räpyttelevät
siivillään, piipittävät ja
liikkuvat pesässä. Piirissä seisovat
laskevat tämän jälkeen yksi viikko, kaksi
viikkoa, kolme viikkoa ja neljä viikkoa. Sen jälkeen
poikaset lentävät ulos
pesästään.
Oppiympäristö: ulkona
säällä, jolloin pilvet muodostavat taivaalle
erilaisia hahmoja
Katsellaan pilvien kulkua taivaalla selällään makaillen. Mitä hahmoja pilvet tuovat mieleen? Mitä hahmoille tapahtuu pilvien muuttuessa?