Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

RASTIPOLKU

Opettajan ohje

Tervetuloa LYKE-verkoston rastipolulle! Rastitehtävät on suunniteltu erityisesti etäopetukseen ja ne voi jokainen oppilas tehdä omassa lähiluonnossaan. Rasteja ei tarvitse viedä maastoon vaan oppilas etsii omasta lähiluonnosta sopivat paikat tehtäville. Välineet ovat yksinkertaisia ja useimmiten pelkkä puhelin riittää. Rastit on laadittu LYKE-verkoston luonto- ja ympäristökoulujen opettajien yhteistyönä. Toivotamme antoisia luontoelämyksiä rastipolulla!  

Tältä sivulta löydät rastipolun ohjeistuksen opettajalle sekä kaikkien rastien kuvaukset ja oppilasohjeet.

Tee näin:

1) Valitse omalle ryhmällesi sopivat tehtävät

varhaiskasvatus: rastit 1-6 
esi- ja alkuopetus: rastit 1-12

luokat 3-6: rastit 1-15
luokille 7-9: rastit 13-15

2) Ilmoita oppilaille valitsemiesi rastien numerot

3) Ohjeista oppilaasi aloittamaan suoraa rastipolun etusivulta valitsemalla ensimmäinen rasti

Rastien tehtävänannot on kirjoitettu siten ettei muuta ohjeistusta tarvita. Oppilas löytää tehtävät puhelimellaan rastipolun etusivulta tai voit lähettää tehtävät suoraan oppilaillesi. Voit myös tarvittaessa muokata tehtävistä juuri sinun luokallesi soveltuvat.

Rastien kuvaukset ja kohderyhmät

Nämä rastikuvaukset sisältävät tarkemmat tiedot rastitehtävistä, kohderyhmistä sekä ehdotuksia jatkotehtävistä.

1. LUONTOTAIDETEOS (ÖTÖKKÄ)

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 10 – 20 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa ulkona

Rastin ohjeteksti:

Tämän tehtävän voit tehdä missä tahansa ulkona.

Millainen on sinun lempiötökkäsi? Mieti, miltä ötökkä näyttää ja mitä värejä siinä on. Katsele sitten ympärillesi luonnossa. Löydätkö samanlaisia värejä ja muotoja? Valitse taideteoksellesi sopiva paikka ja lähde rakentamaan ötökkää löytämistäsi luonnon aineksista. 

Ennen kuin aloitat työn, palautetaan vielä mieleen mitä luonnossa saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Tee testi jokamiehenoikeuksista täällä!

Ja sitten vaan ötökkää rakentamaan! Kun ötökkä on valmis, ota siitä kuva ja lähetä se opettajallesi.

Katso tarkempi ohjeistus pdf- tiedostosta.

Liitetiedosto: Pdf-tiedosto: https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/otokoita-luonnonmateriaaleista-2/

Tekijä: Nina Puistovaara / Ruissalon luontokoulu

2. ORAVAN ELÄMÄÄ

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 – 10 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa ulkona

Tarkempi paikka: Puustoinen paikka

Rastin ohjeteksti:

Mene sellaiseen paikkaan missä on puita.

Kevät on oravien ja muiden eläinten pesimisaikaa. Oravat rakentavat pesänsä puuhun. Katsele hetki ympärillesi. Jos olisit orava, minne rakentaisit pesän? Miksi valitsit juuri sen paikan? Mistä löytäisit ruokaa?

Ota kuva siitä puusta, mihin rakentaisit pesän jos olisit orava. Vastaa kysymyksiin muutamalla kokonaisella lauseella. Kirjoita vastaukset ylös.

Tekijä: Siina Leinikka / Nuorisokeskus Marttinen

3. LEHTIPUUJUMPPA

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 – 10 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa

Rastin ohjeteksti:

Mene paikkaan, jossa on mukava voimistella, vaikka nurmikolle tai puiden suojaan.

Lehtipuujumpan ohjeet

Lövträdsjumpa 

Lisätietoja: Jos lähellä on lehtipuita mene tutkimaan silmuja/hiirenkorvia. Tehtävästä löytyy myös ruotsinkielinen versio, eli toimii myös ruotsin kielen tehtävänä (ehkä hieman vanhemmille oppilaille).

Liitetiedosto: Pdf suomeksi ja ruotsiksi. https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/lehtipuujumppa/

https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/lovtradsjumpa/

Tekijän nimi ja organisaatio: Pia Lindström / Porvoon luontokoulu

4. KUUNTELUTEHTÄVÄ

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa ulkona

Tarkempi paikka: Paikka, jossa ei ole paljon taustamelua.

Rastin ohjeteksti:

Mene sellaiseen paikkaan, jossa ei ole paljoa melua.

Pysähdy hetkeksi, laita silmät kiinni ja kuuntele hiljaa. Laske kuinka monta erilaista ääntä kuulet. Aina kun kuulet uuden äänen voit nostaa sormen pystyyn. Pääsetkö kymmeneen asti? Moniko ääni liittyi kevääseen?

Kirjoita ylös mitä ääniä kuulit!

Tekijä: Pia Lindström / Porvoon luontokoulu

5. LUONTOTAULU

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 – 10 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa

Rastin ohjeteksti:

Välineet:

  • pahvia ja nitojan tai liimaa
  • TAI keppejä ja narua
  • TAI vanhat taulunkehykset

Lisäksi tarvitset kännykän tai kameran.

Tee itsellesi pahvista tai kepeistä kehykset tai käytä vanhoja taulunkehyksiä. Kehys voi olla pieni tai suuri.

Lähde ulos lähiluontoon ja vie kehykset johonkin mielenkiintoiseen paikkaan. Voit kehystää jonkin pienen yksityiskohdan tai kokonaisen maiseman. Ota kuva kehystetystä taulustasi ja jaa se opettajasi kanssa. Lopuksi voitte perustaa taidegallerian koko luokan kesken.

Liitetiedosto: Pdf-tiedosto. https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/luontotaide-kehystehtava/

Tekijä: Katja Lembidakis / Vantaan luontokoulu

6. KEVÄTSEURANTAKIIKARIT JA KAUKOPUTKI

Kohderyhmä: Varhaiskasvatus, Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Askartelurastin kesto: 10 – 20 min.

Rastin ohjeteksti:

Välineet:

  • vessapaperirullan hylsyjä 2 kpl (kiikareihin) tai 1kpl talouspaperirullan hylsy (kaukoputkeksi)
  • 2 kpl leipäpussin sulkijoita tai teippiä kiinnitykseen
  • Koristele haluamallasi tavalla, esimerkiksi vesivärein/tusseilla/paperikoristein.

Koristele vessapaperirullan hylsyt haluamallasi tavalla ja liitä ne yhteen leipäpussin sulkijoilla tai teipillä.

Lähde ulos katselemaan kevättä uusilla kiikareillasi/kaukoputkellasi. Tutustu Kevätseurantaan täällä: Mitä lajeja löydät? Kirjoita vastaukset ylös.”

Katso tarkempi ohjeistus liitetiedostosta.

Liitetiedosto: Pdf-tiedosto, jossa tarkempi ohjeistus: https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/kevatseurantakiikarit-ja-kaukoputki/

Tekijä: Jaana Hiltunen / Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu

7. KEVÄT ETSIVÄT -VISA

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 – 15 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa

Rastin ohjeteksti:

Tämän visan voit tehdä missä vain. Visa sisältää kymmenen kuva-arvoitusta. Etsi arvoituksiin vastauksia luontoa havainnoimalla!

Kevät Etsivä -visaan pääset tästä.

Kevät on jännittävää aikaa kun luonto heräilee väriloistoonsa talven jälkeen. Tunnetko kevään merkit? Tämä KevätEtsivät -visa sisältää 10 kuva-arvoitusta, joiden ratkaisuun etsitään johtolankoja luontoa havainnoimalla.

Liitetiedosto: https://cutt.ly/wtL42nz

Tekijä: Riikka Elo ja Tomi Kumpulainen / Tampereen luonnontieteellinen museo

8. RAKENNA LINNUNPESÄ

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin paikka: Missä tahansa

Tarkempi paikka: Paikka, josta löytyy risuja, kuivaa heinää yms. materiaalia

Rastin ohjeteksti:

Mene sellaiseen paikkaan, josta löytyy risuja, kuivaa heinää yms. materiaalia

Rakenna pihan tai lähimetsän pensaan oksanhaaraan pikkulinnulle pesä luonnonmateriaalista. Onnistutko tekemään pesän, joka sulautuu maastoon ja on niin luja, etteivät munat putoa pesän läpi. Voit käyttää kuollutta heinää, irtorisuja, koirankarvoja ja muuta vastaavaa. Älä käytä materiaalina mitään elävää. Jokamiehenoikeuskaan ei anna lupaa kerätä sammalta maasta eikä katkoa risuja puista, ei edes kuolleista puista.

Ota lopuksi kuva tekemästäsi linnunpesästä.”

Tekijä: Tiina Lecklin / Luontokoulu Haili

9. SÄÄN HAVAINNOINTI

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 5 – 10 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa ulkona

Rastin ohjeteksti:

Mene ulos ja tutki:

  1. Minkälainen sää nyt on? Sataako, tuuleeko, onko aurinkoista vai pilvistä?
  2. Arvioi ilman lämpötila tällä hetkellä.
  3. Onko sää muuttumassa jollakin tavalla?

Kirjoita vastaukset ylös.

Lisätietoja: Tehtävän voi linkittää fysikaalisten ilmiöiden käsittelyyn.

Tekijä: Siina Leinikka / Nuorisokeskus Marttinen

10. MINILUONTOPOLKU

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka, 7.-9.-luokka

Luontorastin kesto: 10 – 20 min.

Luontorastin paikka: piha / puisto / lähimetsä / ranta

Tarkempi paikka: paikka, jossa on jänniä kohteita

Rastin ohjeteksti:

Välineet:

  • pieniä tikkuja, kuten hammastikkuja tai tulitikkuja
  • kännykkä tai kamera

Valitse paikka, johon teet miniluontopolun. Se voi olla kotipihalla, puistossa tai lähimetsässä. Etsi pieni alue (noin 2 x 2 metriä), jossa on mielestäsi mielenkiintoisia pieniä kiviä, sammalia, heiniä, oksia, kantoja, kalliota… mikä sinusta vaikuttaa jännältä ja kiinnostavalta. (Voit myös etsiä paikan, jossa on paljon erilaisia kasvi-, sammal-, jäkälä- tai puulajeja.)

Merkitse mini-luontopolullesi kymmenen mielenkiintoista kohdetta tikuilla. Ota kuva jokaisesta luontopolun kohteesta. Yritä saada kuvistasi mahdollisimman selkeitä, jotta myös muut tunnistavat kuvassa olevan kohteen. Kun olet kuvannut luontopolkusi, kerää tikut pois ja vie ne roskiin. Näin polustasi ei jää jälkiä luontoon.

Lisätietoja: Luontopolusta voi tehdä muille luokkalaisille tunnistustehtäviä, joissa toisten tulee tunnistaa kasvi/kohde, joka on merkitty. Luontopolun aiheen voi rajata opiskeltavan aiheen mukaan: metsän opaskasvit, rannan kasvit.

Liitetiedosto: https://www.luontokoulut.fi/materiaalit/miniluontopolku/

Tekijä: Kirsi Sali / Nuorisokeskus Anjala

11. MAJAN RAKENNUS

Kohderyhmä: Esi- ja alkuopetus, 3.-6.luokka, 7.-9.-luokka

Luontorastin kesto: 10 min.

Luontorastin paikka: Lähimetsä

Tarkempi paikka: Paikka, josta löytyy risuja, kuivaa heinää yms. materiaalia

Rastin ohjeteksti:

Mene lähimetsään, paikkaan, josta löytyy risuja, kuivaa heinää yms. materiaalia

Rakenna pienoismalli tuulensuojasta, laavusta, kodasta, majasta tai muusta rakenteesta, jossa voisit yöpyä luontoretkellä. Käytä rakennusmateriaalina risuja, keppejä, heinää tai muuta luonnonmateriaalia. Muista jokamiehenoikeudet (eli ota vain irtonaisia keppejä ja oksia, älä irrota sammalta tai jäkälää maasta). Ota lopuksi kuva pienoismallistasi.

Tekijä: Maria Salin / Suomen luontokeskus, Haltian luontokoulu

12. LUONTOKUVAUS

Kohderyhmä: (Esi- ja alkuopetus), 3.-6.luokka

Luontorastin kesto: 10 – 20 min.

Luontorastin paikka: Missä tahansa ulkona

Rastin ohjeteksti:

Mene lähimetsään, puistoon tai kotipihalle.

Katsele hetki ympärillesi. Ota sitten kolme erilaista luontokuvaa puhelimesi kameralla. Äänestäkää perheenjäsenten kesken suosikkikuva.

Lisätietoja: Kuvia voi käyttää esim. äidinkielen tunneilla (tarinoiden keksiminen) ja kuvaamataidossa.

Tekijä: Siina Leinikka / Nuorisokeskus Marttinen

13. LAHOPUU

Kohderyhmä: 3.-6.luokka, 7.-9.-luokka

Luontorastin kesto: 10 – 15 min.

Luontorastin paikka: Lähimetsä

Tarkempi paikka: Paikka, jossa on lahopuita

Rastin ohjeteksti:

Mene lähimetsään, paikkaan, jossa on lahopuita

Etsi lahopuu, eli pystyyn kuollut puu tai jo maahan kaatunut lahopuu, ja ota se tutkimuskohteeksi. Löydätkö tikan tekemiä koloja? Onko kaarna irronnut ja löydätkö paljaassa rungossa kaarnakuoriaisen jälkiä? Löydätkö hyönteisiä tai muita pieneliöitä? Löydätkö kääpiä, eli puussa kasvavia sieniä? Kasvaako puussa jäkäliä tai sammalia? Ota kuvia löydöksistä ja kirjoita muistiin, mitä kaikkea elämää löysit lahopuusta. Huomasitko, että vaikka puu on kuollut, se on täynnä elämää?

Lisätietoja: tehtävään voi käyttää kynää, paperia ja kuvausvälinettä, mutta sen voi tehdä myös ilman.

Tekijä: Maria Salin / Suomen luontokeskus, Haltian luontokoulu

14. SAMMAKOT

Kohderyhmä: 3.-6.luokka, 7.-9.-luokka

Luontorastin kesto: 5 – 10 min.

Luontorastin paikka: Lähilampi / oja / kosteikko

Rastin ohjeteksti:

Mene lähiojan tai -lammikon luokse ja tutki, onko siellä sammakoita. Varo ettet kastele itseäsi! Kuuntele ja katsele, mutta anna sammakoiden olla rauhassa, jos niitä on. Jos omistat kiikarit, niistä saattaa olla apua sammakoita tarkkaillessa. Kuuletko kurnutusta? Näetkö aikuisia sammakoita, kutua tai nuijapäitä? Jos näet kurnuttavia sammakoita, ota niistä videokuvaa ja selvitä kotona, mitä sammakkolajia kurnuttajat ovat. Tietoa ja ääninäytteitä löydät esimerkiksi www.sammakkolampi.fi -sivustolta.

Jos näet kutua tai nuijapäitä, voit tulla myöhemmin katsomaan, mitä niille kuuluu. Muistathan, että myös sammakonkutu on rauhoitettua eli sitä ei saa vahingoittaa tai ottaa vedestä mukaansa!

Lisätehtäviä:

Kokeile itse imitoida eri sammakkolajeja – kuinka hyvin onnistut? Vinkki: viitasammakon ääntä voit matkia upottamalla tyhjän avonaisen puolen litran limupullon sivuttain vettä täynnä olevaan lavuaariin tai ämpäriin. Harjoiteltuasi voit pitää kotiväelle tietokilpailun sammakoiden äänistä. Voitte myös vertailla imitointitaitojanne luokkatoverien kesken.

Tekijä: Tero Kirjosalo / Korkeasaaren luontokoulu Arkki

15. KASVILAJIEN TUNNISTUS

Luontorastin aihe: Yleisten metsän kasvilajien tunnistaminen kuvallisten tuntomerkkien avulla + nettipohjaisten kasvioiden ja määritysoppaiden käyttö kasvien tunnistuksessa

Kohderyhmä: 3.-6.luokka, 7.-9.-luokka, lukio ja ammattikoulut

Luontorastin kesto: 10 – 30 min.

Luontorastin paikka: Lähimetsä

Tarkempi paikka: Monimuotoinen kasvillisuus

Rastin ohjeteksti:

Mene lähimetsään

Etsi näissä kuvissa olevat kasvit omasta lähimetsästäsi

Valokuvaa kasvit ja tunnista ne myöhemmin kotona netin määritysoppaiden avulla

Lisätietoja: Jatkotehtäväksi sopisi lajinmääritystehtävä tunnistusnettisivustojen avulla.

Liitetiedosto: https://padlet.com/ymparistokasvatus/3wns5ofs1qf0

Tekijä: Emma Marjamäki / Lahden kaupunki

Luontokoulut.fi sivusto käyttää evästeitä

Sivustomme käyttää evästeitä kävijämäärien seuraamiseen. Vahvistathan hyväksyntäsi evästeiden käyttöön.