Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
Tammisaaren luontokeskus

Tammisaaren_luontokeskusEkenäs naturum berättar om Östersjöns och den västnyländska skärgårdens föränderliga natur på ett intressant sätt. I utställningen som är riktad till barn kan man förundra sig över undervattensljud, beundra en fiskarstuga, leta efter främmande arter i ett torrt akvarium och bekanta sig med livet i sumpmarken. Utställningen väcker till eftertanke och får besökaren att fundera på hur han/hon själv kan bidra till att skydda den bräckliga skärgårdsnaturen.

Naturum ordnar guidningar för alla åldersgrupper. Förskole- och lågstadieelever får lära sig om skärgårdsnatur och -kultur med hjälp av sinnen och upplevelser. På guidningen riktad till högstadie- och gymnasieelever koncentrerar man sig på Östersjöns tillstånd och skydd. Vuxengrupperna går på en tidsresa där det berättas om hur naturen och skärgårdskulturen förändrats med åren. Alla guidningar kan skräddarsys enligt gruppens önskemål. Naturum är även med i skogsmulleverksamhet.

Rundan kan påbörjas i auditoriet där det berättas kort om Ekenäs naturum och Ekenäs skärgårds nationalpark, varefter man kan se på en kort dokumentär om nationalparken.

Katso suomeksi: http://www.luontokoulut.fi/palveluntarjoaja/tammisaari/