Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

Puissa kasvaa monenlaisia jäkäliä, joiden nimiä harva tietää. Tästä hyödyksesi jäkäläkortit kahdeksasta yleisestä puiden jäkälästä ja vinkkejä korttien käyttöön toiminnallisesti ulkona.

Tästä klikkaamalla jäkäläkortit tulostettavaksi ilman muita tekstejä

Kuvassa oleva painettu kortti on lähetetty kaikille Suomen peruskouluille vuoden 2017 alussa (Kuvaa klikkaamalla näet koko kouluille lähetetyn tiedoston) – kartongille painetut kortit ovat leikkaamista vaille valmiit käyttöön. Voit tilata painetun kortin Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton toimistolta myös sähköpostista luontokoulut(ät) luontokoulut.fi.

Valitettavasti kouluille lähetettyyn painettuun  korttiin oli pujahtanut virhe. Valkohankajäkälän oikea tieteellinen nimi on Evernia prunastri, ja Pseudevernia furfuracea on suomeksi hankakarve. Itse asiassa myäs hankakarvetta on samassa kuvassa pieni kasvusto oikealla.

Jäkäläkuvat ovat Tuomo Kuitusen kuvaamia. Kuvia ja kortteja saa käyttää vain ei-kaupallisiin tarkoituksiin.

Lisää tietoa jäkälistä:
http://luopioistenkasvisto.fi

Toimintavinkki 1
Jokaiselle ryhmälle annetaan yksi kortti. Ryhmä etsii oman jäkälänsä ja ottaa siitä kuvan. Kortit laitetaan piirin keskelle. Ryhmä kuvailee omaa jäkäläänsä, ja muut arvaavat, mikä jäkälä on kyseessä. Jätä pois jäkälät, joita ei esiinny tutkimuspaikalla.

Toimintavinkki 2
Jäkälät kertovat ilmanlaadusta. Vieraile erilaisissa ympäristöissä: valtatien vieressä, metsikössä, suuressa metsässä. Mitä jäkäliä löytyy eri ympäristöistä? Pohtikaa, mitä tästä voi päätellä. Naavat ovat kaikkein herkimpiä ilmansaasteille.

Toimintavinkki 3
Jokaiselle ryhmälle annetaan kaikki jäkäläkortit ja yhtä monta nuppineulaa kuin kortteja. Tarkoituksena on löytää kaikki korttien jäkälät. Kun ryhmä löytää jäkälän, se kiinnittää kortin jäkälään tai mahdollisimman lähelle nuppineulalla. Kun kaikki jäkälät on löydetty, ryhmä huutaa BINGO. Kierretään noutamassa kaikkien ryhmien kortit ja samalla tarkastetaan tulos. Keskustellaan, mitä jäkälää löytyi runsaasti, ja mitä oli vaikeampi löytää. Pohditaan myös, minkä puun rungolla mitäkin jäkälää on eniten. Samalla mietitään syitä, miksi näin on (luontotyyppi, ilmansaasteet).

Toimintavinkki 4
Juokse jäkälän luokse -leikki. Oppilaat seisovat pareittain piirissä keskellä metsää. Jäkäläkortteja on yhtä monta kuin oppilaita, ja kortit jaetaan oppilaille. Opettaja on piirin keskellä huutajana. Oppilas antaa jäkäläkortissaan olevalle jäkälälle hellittelynimen, joka hänen mielestään kuvaa jäkälää, esim. hersyvä harmaaröyhelö. Pari saa auttaa, jos nimeä ei menaa keksiä. Kun molemmat parista ovat keksineet hellittelynimet, annetaan kortit seuraavalle parille, ja toimitaan samoin. Parin-kolmen vaihdon jälkeen opettaja huutaa: juokse jäkälän luokse, ja oppilaiden tehtävänä on juosta sen jäkälän luokse, joka on omassa kädessä. Ne, jotka ovat jo löytäneet jäkälänsä, voivat auttaa niitä jotka vielä etsivät. Kun kaikki ovat löytäneet jäkälän, palataan piiriin, ja tehdään sama uudelleen. Jätä pois jäkälät, joita ei esiinny tutkimuspaikalla.

Toimintavinkki 5
Puiden jäkäliä usein putoilee oksien mukana maahan. Kerätään irtonaisia, pudonneita jäkäliä. Katsotaan niitä mikroskoopilla tai luupilla. Piirretään jäkälästä pieni yksityiskohta suurennettuna, ja väritetään se vesi/peiteväreillä: yritetään sekoittaa täsmälleen sama värisävy kuin jäkälässä: harmaaseen tarvitaan kaikkia päävärejä, mutta sinistä eniten. Värien suhde synnyttää harmaan erilaisia kulöörejä. Vesivärejä käytettäessä paperin valkoinen kuultaa veden ja värin läpi, jolloin saadaan eri harmaan valöörejä. Peitevärejä käytettäessä käytetään valkoista eri valöörien synnyttämiseen. Tämän tehtävän voi tehdä kokonaisuudessaan myös ulkona, jos ei ole pakkasta.

Luontokoulut.fi sivusto käyttää evästeitä

Sivustomme käyttää evästeitä kävijämäärien seuraamiseen. Vahvistathan hyväksyntäsi evästeiden käyttöön.